آتش بر و انواع آن

آتش بر و انواع آن :
در هر منطقه از جنگل بین درختان ، فاصله ای به صورت نوار یا جاده ای بدون درخت ایجاد می کنند و یا نوارهایی از درختان پهن برگ که  در جنگلهای سوزنی برگ کاشته می شود. که این نوار یا جاده را آتش بر می گویند. آتش بر از پیشروی آتش به قسمت های دیگر جنگل جلوگیری می کند. آتش بُر بر چند نوع است که هر نوع آن را با توجه به وضع منطقه باید قبل از زمان آتش سوزی در جنگل ایجاد کرد.        نکته ای که در هنگام ایجاد آتش بر به آن توجه کرد این است که عرض آتش بر نباید از ارتفاع بلندترین درخت نزدیک آتش بر کمتر باشد زیرا اگر این عرض کمتر باشد ، بر اثر افتادن درختانی که شعله ور شده اند ، آتش به قسمتهای دیگر جنگل سرایت می کند. آتش بر را به طریقه های زیر ایجاد می کنند : 
بیشتر بخوانید: مکانیزم شیر برقی چگونه است؟
& کاشت گونه هایی از درختان پهن برگ که در برابر آتش سوزی مقاومت دارند . ( گونه هایی همانند اقاقیا ، آیلان ، ارغوان ، بلوط و . . . ) & احداث جاده علاوه بر جلوگیری از سرایت آتش به سایر نقاط جنگل ، سبب تسریع در انتقال افراد و بازدید های لازم در جنگل می شود.& کندن گیاهان و علف های هرز در قسمتی از جنگل ، به طوری که خاک مشخص شود. پاک کردن کف جنگل از پوشش علفی خشک                                                                                                                                     
ه ـ عملیات جنگلداری 
در مناطق جنگلی ایجاد جنگلهای ناهمسال مخلوط ، انجام عملیات پرورشی در توده های جنگلی ، جمع آوری و تقلیل مازاد مقطوعات             و درختان خشک پوسیده ، حضور و مراقبت بیشتر به وسیله قرق و حصار کشی در مناطق موردنظر ، یکی از موثر ترین اقدامات در جهت جلوگیری از بروز آتش سوزیهای بزرگ می باشد . 

و ـ احداث مکانهایی جهت استقرار بازدید کنندگان : 
با احداث مکان هایی جهت پخت و پز غذاهای خانواده هایی که به جنگل جهت تفریح و بازدید می آید و همچنین کنترل مردم جهت اینکه  در مکانهای مورد نظر تردد نمایند و ممانعت از رفتن به مناطق پر خطر جنگل و آموزش لازم جهت خاموش کردن آتش های باقی مانده           قبل از ترک محل .
هیچ یک از مراحل عملیات و اقدامات ضد آتش سوزی مهمتر از مرحله پیش گیری نیست و این مرحله شامل اقداماتی به شرح زیر می باشد : 
اجرای صحیح عملیات جنگل شناسی : 
با بکار بردن روش صحیح جنگل شناسی از قبیل ایجاد جنلگهای ناهمسال و مخلوط و انجام عملیات روشن کردن ، تنک کردن و پاک کردن جنگل از مازاد مقطوعات و خروج گرده بیندها می توان تا حدی از خطر آتش سوزی جلوگیری کرد.  اجرای طرحهای جنگلداری و انجام قطعه بندی ( که مرز بین آنها خود بمنزله آتش بر است ) وایجاد جاده های جنگلی علاوه بر آنکه ارتباط و انتقال سریع کارگران ووسائل اصفاء حریق را ممکن می سازند خود به عنوان آتش بر نیز اهمیت شایان توجهی دارند . 
آتش سوزی احتیاطی : 
برای پاک کردن زمین جنگل از موادقابل اشتعال از قبیل برگها و علفهای خشک و گیاهان هرزه ، گاهی تعمداً جنگل را زیر نظر افراد مجرب آتش می زنند.  آتش سوزی احتیاطی را در اوایل فصل گرما یعنی قبل از آنکه زمین به کلی خشک شود باید انجام داد. 
آتش سوزی متقابل : 
گاهی برای جلوگیری از پیشرفت آتش قسمتی از جنگل را در جبهه جلو زیر نظر افراد مجرب آتش می زنند تا از سرایت آتش به نقاط دور دست و سطح وسیع جلوگیری کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد